Ide vaše dieťa od septembra do prvej triedy? Máte obavy, ako túto prvú vážnu životnú skúšku zvládne? Poradíme vám ako spoločne zvládnuť túto dôležitú životnú zmenu v detskom živote.
Takmer každý rodič má pred prvou triedou svojho potomka rešpekt. Je to pochopiteľné. Z bezstarostného života, kde sa veľa nemusí a takmer všetko môže, ide dieťa do systému, v ktorom má mnoho povinností a málo zábavy.
Ako môžete svojmu budúcemu školáčikovi pomôcť ešte pred prvým zvonením v jeho živote?
Prínosné je všimnúť si, kde má oproti rovesníkom rezervy a hravou formou ich spolu pomaličky odstraňovať. V prípade, že ide iba o kreslenie, viete, čo robiť. Naučiť ho správny úchop písacích potrieb – pre tento účel sú vhodné tie veľké trojhranné extra hrubé ceruzky a farbičky. Potom už len cvičiť a trénovať – omaľovánky, obťahovanie tvarov, spájanie predkreslených bodiek, napodobňovanie tvarov a podobne. Pracovných zošitov a kníh pre predškolákov je na trhu veľa, stačí si len vybrať. Vhodné je i cvičenie s prstami – spájať a rozpájať ich po jednom (palec-ukazováčik, palec-prostredník…), navliekanie korálikov, skladanie kociek, ukladanie či triedenie rôznych malých predmetov (pokojne i preberanie šošovice na polievku).
Dôležité je precvičovať najmä schopnosti, ktoré sa podieľajú na procese čítania
Ide predovšetkým o sluchové vnímanie, ktoré býva často u predškolákov nezrelé. V škole sa to prejavuje napríklad neschopnosťou správne rozkladať a skladať slová z hlások, čo následne spôsobuje problémy s čítaním i písaním. Deti vynechávajú písmenká, lebo ich v danom slove „nepočujú“.
Tu sa dá veľmi účinne pomôcť prostredníctvom hry na „robota“ – hláskujte jednotlivé slová a dieťa ich povie (T-E-T-A – TETA). A naopak – vy poviete slovo a dieťa ho vyhláskuje (DEDO – D-E-D-O). Najprv však začnite s prvým písmenkom. Opýtajte sa – „Ako (alebo akou hláskou) sa začína slovo BABKA?“ Mal by odpovedať „B“, nie „BA“. Pokiaľ nedokáže správne písmenko identifikovať, môžete mu pomôcť a zvýrazniť ho „BBBABKA“. Ak bude zvládať prvé, naučíte ho postrehovať i posledné písmenko. Až potom je vhodné prejsť k slovám. Zo začiatku jednoduché, krátke, kde sa strieda samohláska so spoluhláskou. Napríklad: Jana, Dodo, Dana, jama, neskôr dlhšie – motyka, lopata, Monika, hodiny. Nakoniec precvičujte slová, v ktorých sú vedľa seba spoluhlásky – tie sa rozkladajú najťažšie (Majka, škola, dvere, kniha, oblok atď.).
Všetko, čo s deťmi robíte, je prospešné. Dalo by sa hovoriť i o akejsi prevencii následkov možných vývinových porúch učenia. Okrem toho je samozrejme prínosné i čítanie rozprávok, učenie básničiek, pesničiek, strihanie, kreslenie, hranie pexesa, rozprávanie či cvičenie postrehu a pozornosti. Ako námet na posledné menované prikladáme typ efektívneho cvičenia. – Poviete: „Nájdi a prečiarkni všetky kruhy.“ Alebo ťažšia úloha: „Zelenou vymaľuj všetky trojuholníky a červenou všetky kruhy.“ Pracovný list sa dá použiť i na cvičenie pravo-ľavej a priestorovej orientácie, napríklad: „Prečiarkni všetky šípky, ktoré smerujú doprava.“ alebo „Vyfarbi modrou všetky šípky, ktoré smerujú nahor.“ Možností jeho využitia je veľa.

Veríme, že si pri týchto spoločných aktivitách užijete veľa zábavy a do prvej triedy vykročíte tou správnou nohou.
Foto: www.pixabay.com | Pracovný list: Y. Horňáková