Tridsaťpäťročný muž prišiel k zubárovi so svojou mamou. Ústa stihol otvoriť len na zubárskom kresle, inak za neho všetko vybavila milujúca mamička. Toto je už naozaj extrémny prípad. Táto mamička je evidentne ešte stále so svojim synom prepojená pupočnou šnúrou. Počas jeho výchovy asi zabudla na jeden podstatný prvok: Viesť svojho syna k samostatnosti.
Toto je veľmi dôležitá časť výchovy. Ako dieťa podporovať v samostatnosti? Tu je niekoľko rád od nás:
Podporte dieťa, keď prichádza obdobie: „ja sám“. Chce sa samé obliecť? Obrňte sa trpezlivosťou za desiatich a povedzte: „V poriadku. Vyskúšaj sa obliecť sám.“ Dieťa sa v snahe dostať sa k cieľu nepochybne rozhnevá, keď to nepôjde tak ľahko. Skúste ho aj napriek tomu povzbudiť. Samozrejme tieto experimenty je ideálne skúšať vtedy, keď máte dostatok času a nemusíte sa niekam ponáhľať.
Nemusíte všetko vybavovať za dieťa
Ste na návšteve a vaša ratolesť vám oznamuje, že by chcela piť vodu z pohára alebo by sa chcela zahrať s nejakou špeciálnou hračkou. Nemusíte hneď tieto veci vybavovať za dieťa. Pokiaľ má už škôlkarský vek a dokázalo povedať, čo potrebuje vám, navrhnite mu, aby sa spýtalo tety. Bude to pre neho dôležitá a zodpovedná úloha. Zároveň sa tým naučí prekonať hanblivosť a snahu ísť za svojim cieľom. Samozrejme v prípade, že je vaše dieťa v prítomnosti iných dospelých príliš úzkostlivé a bojazlivé, ho nútiť nebudete.
Deti môžu samé prestrieť alebo si nabrať jedlo
Deti prídu postupne do štádia, kedy niektoré dôležité úlohy v rodine dokážu spraviť samy. Najlepšie je, ak sa k ním dostanú dobrovoľne, preto, že je to lákavé. Napríklad môžu porozdávať pred nedeľným obedom taniere a príbory na stôl. Ak to samé dokážu, môžu si naberačkou do taniera jedlo nabrať. Veľmi lákavé bývajú aj nože a krájanie. Ak váš škôlkar prejavuje záujem o túto činnosť, neodbite ho a dohodnite sa s ním, že si môže vami vhodne zvoleným nožom sám pokrájať napríklad uhorku alebo syr.
Nezadusme u detí túžbu po samostatnosti
Ďalším trénovaním samostatného konania môže byť aj príprava oblečenia do škôlky a do školy. Samozrejme je potrebné mať už dopredu stanovené, ktoré veci sa nosia na doma, a ktoré do školy či škôlky. Keď už dieťa zvláda takéto činnosti, skúste ho zapojiť aj do upratovania. Handričkou by dokázalo utrieť prach na poličkách, prípadne pozametať.
Možnosti, ako sa rozvíjať a napredovať k samostatnosti, sa v domácnosti vynárajú samé. Deti postupne prichádzajú na to, čo by všetko dokázali, musíme ich v tom podporiť, nie hneď na začiatku ich túžbu zadusiť. Potom už môže byť neskoro.
Ako to je aj v príklade uvedenom na začiatku tohto článku. 🙂
foto: pixabay.com